61 Copyright by Forum Media Polska Sp. z o.o. Nowoczesny gabinet Obowiązki sekretarki medycznej ƒ udzielanie pełnej i rzetelnej informacji na temat usług medycznych świadczonych przez przychodnię oraz zasad jej funkcjonowania, ƒ rejestracja pacjentów do poszczególnych lekarzy, przyjmowanie zgłoszeń zarówno telefonicznie, osobiście, jak i coraz częściej również mailowo, ƒ prowadzenie prawidłowych kalendarzy rejestracji, w razie konieczności informowanie pacjentów o zmianach w terminarzach lekarzy, w tym przypadku fizjoterapeutów, ƒ prowadzenie ewidencji wykonanych usług medycznych, ƒ przywitanie pacjentów przychodzących na wizytę na umówioną godzinę; w placówce rehabilitacyjnej jest istotne, by grafik przyjęć pacjentów był dokładnie zaplanowany, tak aby urządzenia były wolne w danym momencie i by fizjoterapeuta mógł wykonać masaże czy terapie indywidualne, ƒ wydanie odpowiednich kart, numerów itp. oraz pokierowanie do poczekalni, ƒ skrupulatne prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentów przychodni, ƒ utrzymywanie porządku w dokumentach medycznych przychodni, segregacja i archiwizacja tych dokumentów, ƒ przyjmowanie dostarczanej przez pacjenta dokumentacji medycznej, jej odpowiednie opisywanie i dołączanie do kart pacjentów, ƒ wydawanie wyników badań pacjentom, ƒ przygotowywanie okresowych zestawień, sprawozdań i innych raportów niezbędnych dla funkcjonowania przychodni, ƒ współpraca z innymi pracownikami przychodni, w szczególności z lekarzami i pielęgniarkami, w celu świadczenia najwyższej jakości usług, ƒ w prywatnych przychodniach dodatkowo wystawianie faktur za świadczone usługi i często również przyjmowanie płatności. Uprawnienia sekretarki medycznej Sekretarka medyczna może prowadzić dokumentację medyczną, tylko jeżeli została do tego upoważniona przez administratora danych. W tym miejscu rodzi się pytanie, jakie uprawnienia w tym zakresie mają sekretarki medyczne? Do przetwarzania danych, w tym danych wrażliwych, które są zawarte w dokumentacji medycznej, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające upoważnienie nadane przez administratora danych – placówkę medyczną. Każdy pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych, a placówka medyczna jest zobowiązana zapewnić mu ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej w sposób określony w ustawie z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (dalej u.p.p.) oraz w odrębnych przepisach. W celu realizacji tego prawa podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany prowadzić, przechowywać i udostępniać dokumentację medyczną w sposób określony w przepisach oraz zapewnić ochronę danych zawartych w tej dokumentacji (art. 24 u.p.p.). GIODO Nad przestrzeganiem prawa obywateli do ochrony ich danych osobowych czuwa niezależny organ – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Postępowanie w sprawach uregulowanych w ustawie o ochronie danych osobowych Generalny Inspektor prowadzi według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, o ile przepisy ustawy

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==