63 Copyright by Forum Media Polska Sp. z o.o. Nowoczesny gabinet danych osobowych. Każda czynność związana z przetwarzaniem danych osobowych powinna odbywać się z poszanowaniem zasad wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa dotyczących przetwarzania danych osobowych, w tym z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Kto może rejestrować swoje zbiory Na administratorze danych spoczywa wynikający z art. 40 ustawy obowiązek zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych. Administratorem danych może być: organ państwowy, organ samorządu terytorialnego, państwowa i komunalna jednostka organizacyjna, podmiot niepubliczny realizujący zadania publiczne, osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, jeśli przetwarza dane osobowe w związku z działalnością zarobkową, zawodową lub do realizacji celów statutowych. Osoby zarządzające danym podmiotem, np. dyrektor przedsiębiorstwa lub pracownik wykonujący czynności związane z ochroną danych osobowych ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Osoby te mogą być pociągnięte do odpowiedzialności karnej za przestępstwa określone w rozdziale 8 ustawy o ochronie danych osobowych, jeżeli ich działaniom naruszającym przepisy ustawy, podejmowanym w związku z reprezentowaniem administratora danych można przypisać winę. Które zbiory podlegają rejestracji Każdy administrator przed zgłoszeniem zbioru powinien sprawdzić, czy prowadzony przez niego zbiór nie podlega zwolnieniu z obowiązku zgłoszenia do rejestracji. Zwolnienie z tego obowiązku nie oznacza zwolnienia z pozostałych obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych (art. 43 ust. 1 pkt 1–11 ustawy o ochronie danych osobowych mówi o zwolnieniach od generalnej zasady rejestracji zbiorów danych osobowych). Moment powstania obowiązku rejestracyjnego Zgłoszenie zbioru do rejestracji należy dokonać przed rozpoczęciem przetwarzania danych, czyli przed pierwszą czynnością, jaką administrator może wykonać na danych, tj. przed pozyskaniem pierwszych danych do zbioru. Administrator danych może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze po zgłoszeniu tego zbioru do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (GIODO) (art. 46 ust. 1 ustawy o Ochronie Danych Osobowych). Jak zarejestrować zbiór danych osobowych Zgłoszenie zbioru danych dokonuje się przez złożenie wypełnionego formularza, którego wzór został opublikowany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy (11 grudnia 2008 r. w sprawie wzoru zgłoszenia danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych). Zgłoszenie zbioru danych do rejestracji powinno zawierać: wniosek o wpisanie zbioru do rejestru zbiorów danych osobowych, oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, w tym numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli został mu nadany, oraz podstawę prawną upoważniającą do prowadzenia zbioru, a w przypadku powierzenia przetwarzania danych podmiotowi, o którym mowa w art. 31, lub wyznaczenia podmiotu, o którym mowa w art. 31a, oznaczenie tego podmiotu i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, cel przetwarzania danych, opis kategorii osób, których dane dotyczą, oraz zakres przetwarzanych danych, sposób zbierania oraz udostępniania danych, informację o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane mogą być przekazywane, opis środków

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==