Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesne metody fizjoterapii

12 marca 2019

NR 103 (Marzec 2019)

Rolowanie ciała - jak działa i po co to robić?

483

Samoświadomość własnego ciała oraz wzrost zainteresowania aktywnością ruchową sprawiły, iż coraz częściej korzystamy z nowych rozwiązań wspomagających właściwe przygotowanie do wysiłku i niwelowanie negatywnych skutków tuż po nim. Obrazki z parkietów najlepszych lig świata, na których zawodnicy przed meczami rolowali swoje kończyny, przestały już dziwić kogokolwiek. Dzisiaj w każdej siłowni i gabinecie fizjoterapeutycznym można znaleźć rolkę do automasażu, a precyzyjniej – techniki autorozluźniania mięśniowo-powięziowego (Self-Myofascial release – SMFR).

Rollery znalazły szersze zastosowanie wraz z rozwojem wiedzy na temat powięzi. Aby zrozumieć zasadę rozluźniania mięśniowo-powięziowego, należy mieć jasność, czym jest powięź oraz w jaki sposób różni się ona od tkanki mięśniowej. Największą i oczywistą różnicą jest fakt, iż powięź nie jest zdolna do świadomego skurczu, otacza ona każde włókno mięśniowe, pęczki włókien mięśniowych oraz całe pojedyncze mięśnie. Występuje ona również w szerokich płachtach dających wsparcie całemu ciału, wyznaczając powierzchnie pomiędzy różnymi strukturami i tworząc połączenia pomiędzy włóknami. Bez powięzi i wsparcia, jakie zapewnia m.in. w takich obszarach jak powierzchnia podeszwowa stopy czy pasmo biodrowo-piszczelowe, mięśnie znajdowałyby się w stanie ciągłego skurczu, po to tylko, by utrzymać ciało w pozycji stojącej. 
Adaptacyjna zdolność powięzi pozwala jej przystosować się do nacisku i napięć wywieranych przez tkanki, przez to, w jakim wzorcu ruchowym się poruszamy, oraz do nawykowych postaw, które przyjmujemy każdego dnia, np. podczas siedzenia przy biurku. Zdolność adaptacji jest zarówno błogosławieństwem, jak i przekleństwem, gdyż zbyt silne napięcie, a nawet rozluźnienie może powodować dysbalans mięśniowo-powięziowy oraz dolegliwości bólowe. 

POLECAMY

 


Korzyści płynące z rolowania mogą być rozmaite – od rozgrzania mięśni do realnego przyspieszenia regeneracji potreningowej. Rozluźnienie mięśniowo-powięziowe z użyciem rollera jest bardzo proste i korzystne dla osób trenujących lub wracających po urazach tkanek miękkich. Co ważne, roller można stosować w każdym wieku, biorąc jednak pod uwagę ogólny stan zdrowia i ewentualne przeciwwskazania, do których należą: stany gorączkowe, stany zapalne, infekcje, nadwrażliwość skóry, złamania, nowotwory oraz zaawansowana cukrzyca. Sam roller może służyć na początku jak element pozwalający odkryć miejsca o zwiększonym napięciu i ograniczonej przesuwalności powięzi względem tkanki mięśniowej. Jeżeli po wstępnym zastosowaniu rolki stan tkanek i dolegliwości się zmniejsza, można zwiększyć intensywność oraz ciężar nacisku, dostosowując go do indywidualnego progu bólowego. Wiele osób liczy, że efekty rolowania poczuje od razu i po bardzo krótkiej sesji. Rolowanie powinno przebiegać jednak powoli, czyli nie szybciej niż 2,5 cm na sekundę. Jeśli odnajdzie się miejsca przykurczone i bolesne, trzeba zatrzymać się na nich kilka sekund i maksymalnie rozluźnić (zrelaksować), na ile jest to możliwe. Pocz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 11 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy