Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fizjoterapia w sporcie , Otwarty dostęp

5 czerwca 2020

Zew wakacyjnych sportów i… problemy ze stawami!

65

Kiedy zbliżają się wakacje, wiele osób rozpoczyna wzmożoną aktywność fizyczną, aby popracować nad swoją sylwetką. Letni urlop to także idealny moment na spróbowanie wielu nowych sportów: surfing, wakeboarding, narciarstwo wodne, kajakarstwo… jest w czym wybierać! Niestety często zapominamy, że nasze ciała nie są przystosowane do takiego wysiłku. I to zapominalstwo może być naprawdę przykre w skutkach. Dlaczego?

Często słyszymy, że sport to zdrowie. Podkreślają to eksperci ze świata medycyny, trenerzy i dietetycy. Aktywność fizyczna jest niezmiernie ważna dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia: stanowi element równowagi psychofizycznej każdego człowieka. Aktywność fizyczna powinna jednak być podejmowana w sposób rozsądny, a niestety nie wszyscy uprawiamy sport regularnie, przez co nasze ciała nie zawsze są przystosowane do podjęcia wysiłku fizycznego. Jeżeli dotychczas prowadziliśmy raczej spokojny i tak zwany „siedzący" styl życia, pozbawiony wzmożonych treningów, nagłe rozpoczęcie intensywnych ćwiczeń może okazać się ogromnym obciążeniem dla organizmu, prowadzącym do kontuzji.

Czy sporty typowo letnie mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie?

Sporty letnie, choć niektórym mogą się wydać mało obciążające, bywają kontuzjogenne – zwłaszcza, jeśli nie przygotowaliśmy się odpowiednio wcześnie do ich uprawiania. Niestety to właśnie latem często pochopnie decydujemy się na intensywną aktywność fizyczną – kuszeni piękną pogodą za oknem lub wyjątkową okazją podczas urlopu, kompletnie nieprzygotowani, rzucamy się w wir ćwiczeń. I choć pierwszy dzień treningu często bywa satysfakcjonujący, kiedy pełni endorfin spędzamy czas w nietypowy sposób (stanowiący źródło wyśmienitej rozrywki), kolejne dni są już z reguły powodem do narzekań. Obolałe ciała dają się we znaki, a kontuzje powstałe podczas wakacyjnych ćwiczeń mogą nam doskwierać nawet przez długie lata. Jakie mogą być skutki posłuchania zewu wakacyjnych sportów?
 

R e k l a m a


Zagrożenia wynikające z uprawiania sportów letnich bez odpowiedniego przygotowania

Ciepłe dni sprzyjają aktywności fizycznej – i to nie tylko wtedy, kiedy wakacje spędzamy w domu, umilając sobie letnie wieczory po pracy długimi spacerami, meczem badomintona ze znajomymi lub bieganiem w pobliskim parku. Wizyta w egzotycznych krajach często staje się pretekstem do wypróbowania nietypowych sportów letnich, takich jak chociażby surfing, wakeboarding czy narciarstwo wodne. Również lato w górach i nad polskim morzem nierzadko owocuje w nowe przygody sportowe: długie, górskie wędrówki lub siatkówka plażowa nagle wydają się doskonałym pomysłem na spędzenie wolnego czasu, nawet jeśli przez wcześniejsze miesiące siedzieliśmy jedynie przy biurku lub na kanapie. Niestety: bez odpowiedniego przygotowania do rozpoczęcia aktywności fizycznej, bardzo szybko możemy nabawić się kontuzji układu ruchu, dyskwalifikującej z jakichkolwiek ćwiczeń na długi czas. A kontuzje te mogą być różne – naciągnięcie mięśnia, zwichnięcie stawu, nadwyrężenia. Czasem możemy nawet takiej kontuzji  nie zauważyć w pierwszej chwili. Bo czy wszystkie urazy objawiają się nagłym bólem?

Jakie mogą być objawy kontuzji układu ruchu? Do czego może doprowadzić próba „rozchodzenia” bólu?

Przy kontuzji układu ruchu nie zawsze pojawia się natychmiastowy, ostry ból. Niektóre kontuzje początkowo przebiegają łagodnie – może wystąpić np. lekka opuchlizna, tkliwość i dyskomfort, podczas gdy ból będzie przybierał na sile przez kolejne dni. Powinniśmy pamiętać, żeby w takiej chwili zrezygnować z dalszej aktywności fizycznej. Niestety wiele osób preferuje metodę na „rozchodzenie bólu’”, która zazwyczaj pogarsza jedynie dolegliwości.

Bagatelizowanie urazów i bólu po ćwiczeniach może mieć długofalowe konsekwencje. W skrajnych przypadkach dalsze ćwiczenie, mimo bólu, oraz przeciążanie swojego organizmu –zwłaszcza nadmierne obciążanie stawów treningami – doprowadzi do rozwoju schorzeń układu ruchu. Właśnie dlatego podczas urlopu, jeśli na co dzień nie ćwiczymy regularnie, nie powinniśmy natychmiast zaczynać ćwiczyć: przede wszystkim w sposób mocno angażujący. Jeżeli do tej pory nie byliśmy szczególnie aktywni fizycznie, dajmy sobie czas na adaptację do treningów i urozmaicajmy swój wolny czas sportem w sposób odpowiedzialny. W przeciwnym razie możemy w łatwy sposób uszkodzić swoje stawy. Tym samym możemy się narazić na rozwój choroby zwyrodnieniowej stawów, będącej najczęstszą chorobą układu ruchu. Jak przebiega to schorzenie?

Choroba zwyrodnieniowa stawów jako efekt nadmiernego obciążania stawów podczas uprawiania sportu

ChZS (choroba zwyrodnieniowa stawów, osteoartroza) to najczęstsza choroba stawów, prowadząca do niesprawności układu ruchu. Osteoartroza rozwija się nie tylko w wyniku nadwagi czy starzenia się organizmu (jak przyjęło się powszechnie twierdzić), lecz także z powodu nadmiernego obciążania stawów i urazów, związanych na przykład ze sportem wyczynowym. Zmianami zwyrodnieniowymi najczęściej są objęte stawy biodrowe, kolanowe oraz kręgosłup, czyli stawy, które praktycznie przez cały czas przenoszą duże obciążenia. Co ważne, wtórna  postać choroby zwyrodnieniowej stawów dotyka już osób przed trzydziestym rokiem życia. Oznacza to, że ryzyko wystąpienia tego schorzenia jest realne również wśród ludzi młodych, zwłaszcza jeśli będą doprowadzać do przetrenowania organizmu lub nie będą odpowiednio przygotowywać się do uprawiania sportu.

Należy również podkreślić, iż jednym z czynników ryzyka choroby zwyrodnieniowej stawów jest wspomniana nadwaga oraz otyłość (jeśli chcesz poznać pozostałe czynniki ryzyka osteoartrozy, koniecznie zapoznaj się z artykułem: Choroba zwyrodnieniowa stawów – czy jestem w grupie ryzyka?. Osoby z dodatkowymi kilogramami powinny szczególnie uważać rozpoczynaj...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy