Dołącz do czytelników
Brak wyników

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W CIĄŻY

Artykuły z czasopisma | 3 marca 2013 | NR 37
0 1103

Kobiety spodziewające się dziecka często zapominają o konieczności dbania o kondycję fizyczną. Lekarze i fizjoterapeuci powinni zatem kształtować w przyszłych mamach nawyki wpływające na prawidłowy przebieg ciąży.

Przełom XX i XXI w. to czas widocznej dysharmonii pomiędzy postępem cywilizacyjnym oraz wzrostem tempa życia, jak również zdrowiem psychicznym i fizycznym człowieka. Wśród przyczyn tego zjawiska należy wymienić: hipokinezję (siedzący tryb życia, bierna forma spędzania wolnego czasu, bierny wypoczynek), a także złe nawyki żywieniowe oraz niski poziom świadomości społeczeństwa na temat pozytywnego wpływu ruchu na zdrowie człowieka. Szczególnie widoczne jest to wśród kobiet w ciąży, które podczas 280 dni oczekiwania na narodziny dziecka często ograniczają aktywność fizyczną. Pojawiająca się często w tym okresie decyzja o zmianie swojego dotychczasowego życia przejawia się m.in. unikaniem sytuacji stresowych i zachowań ryzykownych dla zdrowia przyszłej mamy, czego pierwszym przejawem jest rezygnacja z pracy zawodowej. Konsekwencją jest rozpoczęcie biernego trybu życia i zapominanie o tak ważnym aspekcie, jakim jest kondycja fizyczna, niezbędna do utrzymania dobrostanu zdrowotnego zarówno matki, jak i dziecka. Dlatego tak istotna jest rola lekarzy i fizjoterapeutów, którzy powinni kształtować w przyszłych mamach nawyki wpływające na prawidłowy przebieg ciąży. Nauka relaksacji, prawidłowego oddychania oraz ćwiczeń fizycznych pozwolą kobiecie przeżyć okres ciąży i porodu jako cenne doświadczenie samej siebie, a także zachować samodzielność i dobrą sprawność fizyczną nie tylko przez 9 miesięcy, ale także w okresie połogu [1, 2].

POLECAMY

DLACZEGO WARTO ĆWICZYĆ

Proponując przyszłej mamie wykonywanie ćwiczeń fizycznych, warto wspomnieć, że wydolność organizmu nie odbiega od tej, jaka występowała przed zajściem w ciążę. Zauważyć można nawet jej wzrost pomiędzy 25. a 32. tygodniem ciąży. Związane jest to ze zdolnością przystosowawczą organizmu, który wyrównuje dodatkowe obciążenia związane z rozwojem dziecka, a także umożliwia kobiecie prowadzenie aktywnego trybu życia. Zwiększająca się w czasie ciąży (o ok. 20%) masa ciała prowadzi do wzrostu wydatku energetycznego podczas wysiłku, powodując tym samym szybszą męczliwość mięśni, co często jest powodem zniechęcenia kobiet do jakiegokolwiek ruchu. Liczne badania naukowe dowodzą jednak, że gimnastyka w ciąży pozytywnie wpływa na poprawę funkcji podstawowych układów ustroju kobiety. Zwiększeniu ulega sprawność fizyczna, a także psychiczna, co związane jest z polepszającym się samopoczuciem oraz świadomością własnego ciała.

Przebieg ciąży jest jednak indywidualny dla każdej kobiety,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy