Obowiązkiem fizjoterapeuty jest posługiwanie się przy wyborze metody postępowania diagnostyczno-terapeutycznego zasadami płynącymi z fizjoterapii opartej na dowodach naukowych (ang. evidence based physiotherapy – EBP). Tylko wiarygodne badania i płynące z nich wyniki oraz dowody naukowe mogą bowiem w rzetelny sposób zweryfikować proponowane działania terapeutyczne [1].
Obecnie do fizjoterapeutów dociera w różnej formie (m.in. kursy, konferencje, warsztaty, publikacje) wiele informacji poglądowo-naukowych. Często ich źródłem jest także internet, w tym różne pisma publikowane w sieci (on-line). Ta łatwość dostępu do różnych źródeł informacji jest bardzo ważna i wartościowa, ale jednocześnie może ona prowadzić do powstania szumu informacyjnego. W konsekwencji fizjoterapeuta może mieć trudność w odróżnieniu prac (oraz rekomendacji w nich się znajdujących) wartościowych i rzetelnych od prac złych, nieprzedstawiających istotnej wartości klinicznej i naukowej [2–4]. Celem prezentowanego opracowania jest więc przedstawienie sposobu weryfikacji przydatności klinicznej publikacji naukowych (oryginalnych i poglądowych) oraz próba odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak w prosty sposób wybrać odpowiedni artykuł, czytając tylko jego streszczenie?
- Jak ocenić wartość artykułów przeglądowych?
Problem kliniczny
Do fizjoterapeuty zgłasza się pacjent z zespołem bólowym zlokalizowanym w obrębie odcinka szyjnego kręgosłupa. Pacjent jednocześnie informuje o występowaniu zawrotów głowy, zaburzeń pamięci oraz częstego poczuc...