Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesne metody fizjoterapii

18 stycznia 2019

NR 101 (Styczeń 2019)

Magnez w kontekście skurczów mięśni

0 40

Suplementacja w XXI w. stała się istotnym elementem zdrowego stylu życia. Popularnym produktem suplementacyjnym jest magnez – jeden z najważniejszych pierwiastków śladowych dla ludzkiego ciała. Przekłada się to na jego ilość oraz zużycie, ponieważ jest on kofaktorem, czyli związkiem chemicznym niezbędnym do tego, aby doszło do konkretnych reakcji chemicznych w ludzkim organizmie.

Odpowiednie spożycie magnezu powinno być sprawą priorytetową przy planowaniu postępowania dietetycznego. Problemem jest jednak dobranie odpowiedniego zapotrzebowania dla danej jednostki. Statystyczny Jan Kowalski, którego głównym zadaniem fizycznym w ciągu dnia jest skakanie po kanałach w telewizorze, będzie zarówno zużywał, jak i potrzebował mniej magnezu niż sportowiec, który wykonuje jedną, dwie sesje treningowe dziennie. Co więcej, dzienne zapotrzebowanie na magnez może zdecydowanie różnić się u różnych ludzi – 
zależnie od stylu życia, nawodnienia, epigenetyki, aktywności fizycznej, ilości wypitych płynów diuretycznych (kawa, herbata, zioła moczopędne) czy też potliwości. 
Negatywny wpływ na poziom magnezu ma także ilość czynników stresowych, które wpływają na zmniejszenie poziomu magnezu i jego nasilone zużycie oraz wydalanie w przemianach nerkowych. 
Niski poziom magnezu jest istotnie skorelowany z wieloma zaburzeniami zdrowotnymi, takimi jak alzheimer, ADHD, insulinooporność, choroby CVD, osteoporoza czy zaburzenia kurczliwości mięśni. 

Magnez – podstawowa rola w zdrowiu człowieka 

Magnez jest kofaktorem ponad 300 reakcji w ludzkim organizmie. Z perspektywy typowo fizjoterapeutycznej najważniejsza jest rola magnezu w aspekcie pracy układu kostno-szkieletowego oraz jego wpływ na funkcjonowanie pompy sodowo-potasowej, czyli bezpośredni wpływ na kurczliwość mięśni szkieletowych. O tych najważniejszych funkcjach będzie mowa na końcu. 
Magnez „pracuje” głównie jako przeciwjon dla ATP, czyli najważniejszego donora energetycznego w ludzkiej komórce, wpływając tym samym na przemiany związków energetycznych, takich jak węglowodany czy tłuszcze (wspieranie glikolizy czy działania oksydacyjnego, czyli wykorzystanie tłuszczów w procesach energetycznych). Stanowi element wsparcia i stabilności kwasów nukleinowych – DNA i RNA, dzięki czemu zmniejsza się ilość wadliwych cząstek oraz spada poziom stresu oksydacyjnego, który jest swego rodzaju niszczycielem w ludzkim organizmie. 
Stres oksydacyjny jest czynnikiem wpływającym w sposób negatywny na procesy starzenia, funkcje kognitywne, możliwości regeneracyjne. Przyczynia się do rozwoju chorób, takich jak choroby sercowo-naczyniowe, nowotwory czy choroby neurodegeneracyjne.
Odpowiednie spożycie magnezu jest czynnikiem, który jest odwrotnie skorelowany z ryzykiem cukrzycy typu II czy też rozwinięcia zespołu metabolicznego. Przede wszystkim dlatego, że magnez wspiera fosforylację receptorów insuliny, wpływając tym samym na ich odpowiednią czułość. 
Badania jednoznacznie wykazały, że już dzienna dawka 100 mg magnezu istotnie zmniejsza ryzyko wystąpienia zaburzeń metabolicznych. Co więcej, odpowiednie spożycie tego pierwiastka pobudza pracę GLUT 4, czyli przenośnika odpowiedzialnego za przeniesienie glukozy z krwiobiegu do mięśni oraz wątroby, gdzie zostanie zdeponowana w postaci glikogenu mięśniowego. Dlatego, abstrahując od wpływu na pracę układu mięśniowego, tak istotne jest utrzymywanie odpowiedniego stężenia magnezu u sportowców, zarówno amatorów, jak i zawodowców. 
Warto zwrócić uwagę na wpływ magnezu na markery stanu zapalnego, których podwyższony poziom spotyka się w przypadku zaburzeń metabolicznych takich jak cukrzyca typu II czy otyłość. Odpowiedni poziom magnezu jest skorelowany z mniejszym poziom IL-6 oraz białka CRP. 
Magnez jest odpowiedzialny za zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Magnez bierze bezpośredni udział w regulacji ciśnienia krwi. Każda zmiana w poziomie magnezu bezpośrednio przekłada się na zmiany ciśnienia – jego niedobory wpływają na poziom angiotensyny II, która wpływa na produkcję...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 11 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy