Pilates dla kobiet po porodzie

Z praktyki gabinetu Otwarty dostęp

Pilates to aktywność zapoczątkowana przez Josepha Pilatesa w 1920 r. w Nowym Jorku. Dziś jest powszechna na całym świecie. Stanowi świetne uzupełnienie dla osób intensywnie trenujących oraz amatorów, pracowników i osób starszych, które chcą bezpiecznie poćwiczyć, zachowując jak najdłużej zdrowie i sprawność fizyczną.

Metoda pilates to harmonijna praca nad ciałem. Pozwala wzmocnić mięśnie głębokie, zwłaszcza mięśnie brzucha, które po porodzie są niewydolne. Poprawa postawy jest również bardzo ważna, ponieważ rosnący w czasie ciąży brzuch znacznie zmienia środek ciężkości, co pociąga zmianę ułożenia ciała. Mięśnie centrum, na których koncentruje się metoda pilates, to mięsień poprzeczny, mięśnie dna miednicy, mięsień wielodzielny i przepona. Ten program ćwiczeń pomaga w lepszym funkcjonowaniu każdego dnia oraz buduje świadomość własnego ciała.

Program zajęć opiera się na sześciu podstawowych założeniach.

1. Centrum
Mięśnie brzucha biorą udział w prawie wszystkich ruchach człowieka. Ponadto są niezwykle ważne w utrzymaniu prawidłowej postawy, stanowią swego rodzaju gorset, który utrzymuje narządy w prawidłowej pozycji.

POLECAMY


2. Oddech
To podstawowa funkcja organizmu. Ma na celu dotlenienie go, usunięcie toksyn. W metodzie pilates oddech jest niezmiernie ważny. Istotne, aby był kierowany do przepony, do dolnych bocznych żeber. Prawidłowa praca przepony w czasie oddechu ma ogromny wpływ na pracę przepony moczowo-płciowej – mięśnie dna miednicy. Oddech jest istotny zwłaszcza w okresie połogu, kiedy procesy regeneracyjne w obszarze jamy brzusznej i miednicy mniejszej są największe. Prawidłowy oddech reguluje ciśnienie pomiędzy klatką piersiową a brzuchem, które jest zaburzone.

3. Koncentracja
Bardzo ważne, aby w czasie ćwiczeń być skupionym na wykonywanych zadaniach. Ciało i umysł powinny być zaangażowane, powolne tempo w tym pomaga. 

4. Płynność
Lekcja pilates to całość. Ćwiczenia są wykonywane spontanicznie jedno po drugim. 

5. Precyzja
Dokładność, zaangażowanie instruktora, dbałość o szczegóły pozwoli mamom na osiąganie coraz lepszych efektów pracy.

6. Kontrola
Ćwiczenia pilates powinny być wykonywane w odpowiedni sposób, co wpłynie na poprawę funkcjonowania w dniu codziennym. Istotna jest koncentracja na celu ćwiczenia.
Jeśli zajęcia są prowadzone z dziećmi, znacznie trudniej zastosować się do powyższych zasad. Mimo to instruktor powinien starać się dostosować tempo i rodzaj ćwiczeń do danej grupy i możliwości kobiet.


Dlaczego warto wybrać ćwiczenia pilates?


Po pierwsze – by poprawić postawę. Po porodzie jest to niezwykle ważne. Często u świeżo upieczonych mam można zaobserwować pogłębiające się płaskostopie, koślawe kolana, zwiększoną rotację wewnętrzną kończyn dolnych, pogłębienie lordozy lędźwiowej, kifozy piersiowej i...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy