Relacje fizjoterapeuty i problemy z mediami

Protokoły fizjoterapeutyczne

Rosnąca konkurencja na rynku usług medycznych, a także ograniczenia prawne ich reklamowania sprawiają, że nowoczesne zakłady rehabilitacji leczniczej coraz częściej skłaniają się do nawiązywania bliższych relacji z mediami różnego typu, wykorzystując je 
do celów promocyjnych, ale i kształtując swój pozytywny wizerunek. Zaistnienie w mediach oznacza jednak konieczność jego ochrony, 
również za pomocą instrumentów prawnych, a także monitoringu mediów, zwłaszcza lokalnych. 

To właśnie z mediów potencjalni pacjenci mogą uzyskać informację o nowym zakładzie rehabilitacji lub nowych usługach.

Mechanizmy rynkowe, a szczególnie rosnąca konkurencja na rynku usług medycznych, ale także ograniczenia prawne reklamy uzasadniają adaptację public relations (PR) dla sfery świadczeń zdrowotnych, w tym również w zakresie rehabilitacji leczniczej. Public relations jest rodzajem promocji masowej, a zarazem stanowi bardzo istotny element strategii marketingowej. Kierownik lub menedżer zakładu rehabilitacji powinien być głównym inicjatorem i kontrolerem działań w zakresie kształtowania wizerunku zakładu rehabilitacji przy ścisłej współpracy z pracownikami. Nowoczesny fizjoterapeuta powinien poznać i stosować instrumenty klasycznego PR, ale z uwzględnieniem specyfiki ochrony zdrowia. Rynkowy sukces, jaki mogą odnieść zakłady rehabilitacji leczniczej, zależy w dużej mierze od wypracowania pozytywnego i spójnego wizerunku efektywnego PR. Na kształtowanie wizerunku każdego podmiotu rynkowego, w tym podmiotów leczniczych, bardzo istotny wpływ mają media. Media kreują zarówno pozytywny, jak i negatywny wizerunek podmiotów leczniczych oraz personelu medycznego. Obecnie za jedną z podstawowych sfer PR uznaje się powszechnie tzw. media relations (czyli relacje z mediami).

Klasyczne media relations 

Do podstawowych działań w ramach zewnętrznego PR należą media relations. Termin ten oznacza budowanie dobrych i obustronnie korzystnych relacji organizacji, w tym zakładów rehabilitacji, z mediami. Nie można zapominać, że bardzo istotny, w tym także negatywny, wpływ na wizerunek podmiotu leczniczego i personelu medycznego ma prasa. Stanowi ona nieodłączny oraz niezbędny element życia społecznego. Prasa to silnie oddziaływające medium komunikacji społecznej docierające do szerokiego grona potencjalnych pacjentów.

Prasa to stosunkowo szerokie pojęcie, które ma swoją definicję zawartą w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, zgodnie z którą prasa oznacza publikacje periodyczne, które...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z KSIĘGARNI FIZMEDIO