Do najczęstszych patologii mających wpływ na sprawność ręki należą:
- brak fizjologicznej aktywności łopatki,
- patologiczny rozwój odruchowy,
- zaburzenia napięcia mięśniowego,
- kręcz szyi,
- uszkodzenia nerwów obwodowych,
- zaburzenia czucia,
- zaburzenia widzenia.
Brak fizjologicznej aktywności łopatki
Łopatka w swojej podstawowej aktywności wykonuje ruchy uniesienia i opuszczenia, przywiedzenia i odwiedzenia, rotacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz ruchy łączone. Zablokowanie naturalnej ruchomości łopatki może uniemożliwić ruch zgięcia w stawie barkowym powyżej kąta 60°. Ograniczenie ruchu zgięcia w stawie barkowym w sposób pośredni może przełożyć się na sprawność ręki. Nie jest to związane jedynie z ruchami ręki, w których kończyna górna musi osiągnąć ruch zgięcia w stawie barkowym powyżej kąta 60°, ale także z ubytkami w zakresie doświadczeń sensorycznych ręki. Dziecko już w pierwszych miesiącach życia, nie mogąc podczas podparcia na przedramionach wyprowadzić kończyny górnej powyżej 60° zgięcia w stawie barkowym, ma mniej doświadczeń czuciowych związanych z powierzchnią podparcia, ponieważ go nie osiąga. Kolejnym etapem w rozwoju podporów dziecka jest podparcie na otwartej ręce. Nie mogąc wykonać podparcia przed linią barków, które wymaga zgięcia w stawach barkowych powyżej 60° na dłoniach z prostymi stawami łokciowymi, nie dostarcza dostatecznie wielu bodźców czuciowych dla samej ręki.
Wpływ łańcucha łopatka – podpory jest szerszy, jednak wybiega poza niniejsze opracowanie.
Propozycje wsparcia:
- badanie ruchomości łopatki,
- masaż mięśni podłopatkowych,
- mobilizacja łopatki.
Odruchy
Nieprawidłowy rozwój odruchowy także może wpływać na sprawność ręki.
Odruch chwytny rąk – drażnienie wewnętrznej strony dłoni powoduje jej zamknięcie. W czwartym miesiącu życia odruch ten powinien wygasić się.
Przetrwały odruch chwytny uniemożliwi otwieranie celowe i niecelowe dłoni, a co za tym idzie – utrudni lub uniemożliwi p...