Grafomotoryka to sprawność manualna ręki związana z pisaniem i rysowaniem. Dziecko, które właściwie rozwija się ruchowo, w tym w zakresie umiejętności grafomotorycznych, powinno osiągać konkretne umiejętności w pewnych okresach życia.
Ramowe kamienie milowe w zakresie umiejętności grafomotorycznych:
POLECAMY
- 1–2 lata – dziecko rysuje „bazgroły”,
- 2–4 lata – pojawiają się linie i wzory,
- 5 lat – pojawiają się kształty,
- jako ostatnia pojawia się umiejętność pisania.
Pisanie i rysowanie od strony ruchowej wymaga kontroli nad przedmiotem piśmiennym. Dla osiągnięcia dobrej kontroli grafomotorycznej konieczne jest współistnienie kilku elementów, a mianowicie:
- właściwego napięcia mięśniowego,
- właściwej pozycji ciała,
- właściwego ułożenia kartki/zeszytu,
- właściwego trzymania przedmiotu piśmiennego,
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- orientacji przestrzennej, percepcji.
Niepokój i konieczność pogłębionej diagnostyki w zakresie problemów grafomotorycznych mogą wzbudzać:
- zła jakość i ubogość rysunków,
- trudności w przerysowywaniu,
- robienie dziur,
- krzywe linie,
- linie zbyt delikatne,
- zbyt drobne elementy,
- wychodzenie poza linie,
- ból głowy po zajęciach grafomotorycznych.
Dla dokonania diagnostyki źródła problemu konieczna jest obserwacja zachowań d...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
- Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
- ...i wiele więcej!