Ramowe kamienie milowe w zakresie umiejętności grafomotorycznych:
- 1–2 lata – dziecko rysuje „bazgroły”,
- 2–4 lata – pojawiają się linie i wzory,
- 5 lat – pojawiają się kształty,
- jako ostatnia pojawia się umiejętność pisania.
Pisanie i rysowanie od strony ruchowej wymaga kontroli nad przedmiotem piśmiennym. Dla osiągnięcia dobrej kontroli grafomotorycznej konieczne jest współistnienie kilku elementów, a mianowicie:
- właściwego napięcia mięśniowego,
- właściwej pozycji ciała,
- właściwego ułożenia kartki/zeszytu,
- właściwego trzymania przedmiotu piśmiennego,
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- orientacji przestrzennej, percepcji.
Niepokój i konieczność pogłębionej diagnostyki w zakresie problemów grafomotorycznych mogą wzbudzać:
- zła jakość i ubogość rysunków,
- trudności w przerysowywaniu,
- robienie dziur,
- krzywe linie,
- linie zbyt delikatne,
- zbyt drobne elementy,
- wychodzenie poz...