Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki gabinetu

25 lipca 2018

NR 74 (Lipiec 2016)

Terapia ręki u dzieci
podstawowe sposoby rozwiązywania problemów w zakresie grafomotoryki

0 2063

Grafomotoryka to sprawność manualna ręki związana z pisaniem i rysowaniem. Dziecko, które właściwie rozwija się ruchowo, w tym w zakresie umiejętności grafomotorycznych, powinno osiągać konkretne umiejętności w pewnych okresach życia.

Ramowe kamienie milowe w zakresie umiejętności grafomotorycznych: 

POLECAMY

  • 1–2 lata – dziecko rysuje „bazgroły”, 
  • 2–4 lata – pojawiają się linie i wzory,
  • 5 lat – pojawiają się kształty,
  • jako ostatnia pojawia się umiejętność pisania. 

Pisanie i rysowanie od strony ruchowej wymaga kontroli nad przedmiotem piśmiennym. Dla osiągnięcia dobrej kontroli grafomotorycznej konieczne jest współistnienie kilku elementów, a mianowicie:

  • właściwego napięcia mięśniowego,
  • właściwej pozycji ciała, 
  • właściwego ułożenia kartki/zeszytu,
  • właściwego trzymania przedmiotu piśmiennego,
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • orientacji przestrzennej, percepcji. 

Niepokój i konieczność pogłębionej diagnostyki w zakresie problemów grafomotorycznych mogą wzbudzać:

  • zła jakość i ubogość rysunków, 
  • trudności w przerysowywaniu, 
  • robienie dziur, 
  • krzywe linie,
  • linie zbyt delikatne, 
  • zbyt drobne elementy,
  • wychodzenie poza linie,
  • ból głowy po zajęciach grafomotorycznych.

Dla dokonania diagnostyki źródła problemu konieczna jest obserwacja zachowań d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy