Wpływ cen na sprzedaż oraz pakietowanie w gabinecie fizjoterapii

Z praktyki gabinetu

Marketing mix, czyli mieszanka marketingowa, to zespół czynników, którymi można oddziaływać na rynek. W jego skład wchodzą: produkt, miejsce sprzedaży, cena, reklama (promocja). W artykule omówiono cenę oraz jej wpływ na zwiększenie sprzedaży lub zmianę postrzegania usług fizjoterapeutycznych.

„Cena jest tym, co płacisz, wartość jest tym, co dostajesz” – Warren Buffet, czyli „Wyrocznia z Omaha”

REKLAMA

Na początek mechanizm, który każdy zauważył i na który każdy się łapie, a mianowicie stosowanie w cenach cyfry 9. Dziewiątka w cenie pozwala po prostu więcej sprzedać i jest to udowodnione naukowo. Ponadto okazuje się, że towar kosztujący sumę zawierającą 9 sprzedaje się lepiej niż ten sam towar, tańszy, ale bez 9 w cenie. Przetestowano dwie takie same sukienki – jedna kosztowała 39 dolarów, a druga 35. Droższa sprzedała się o 24% lepiej. Podobnie, kiedy ogłoszono promocję: „Kiedyś 60 dolarów, teraz tylko 45”, to mniejsza promocja o treści „Kiedyś 60 dolarów, teraz 49” ilościowo sprzedała więcej towaru, nie wspominając o większych zyskach. Jak widać – lepiej nie ignorować siły tej klasycznej już metody.

Gdy chce się niezauważalnie podwyższyć cenę, nie należy przekraczać 10% wzrostu. Zbadano, że taka podwyżka nie zostanie odnotowana przez większość osób, a przez to nie wpłynie znacząco na przychody. Ten mechanizm działa również w drugą stronę – aby obniżka została zauważona, należy obniżyć cenę o więcej niż 10%. Mniejsza promocja obniży nam jedynie zyski, bez podniesienia popytu na usługi. 

Czy opłaca się być tanim?

Nigdy nie należy się przechwalać, że jest się tanim albo prosić klientów o to, aby sprawdzali ceny u innych fizjoterapeutów. Sugeruje to, że doświadczenie, wyposażenie i inne elementy nie mają znaczenia. Jeśli koniecznie chce się zaznaczyć, że jest się tańszym, warto uzasadnić, dlaczego tak jest, np. przychodnia jest na uboczu, właściciel płaci mniejszy czynsz, nie reklamuje się szeroko albo ma tylu pacjentów, że może sobie na to pozwolić. Zawsze musi być jakiś logiczny argument przemawiający za niższą ceną, w przeciwnym wypadku pacjent może pomyśleć, że poziom usług odbiega od og...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z KSIĘGARNI FIZMEDIO