Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fizjoterapia pediatryczna

23 sierpnia 2022

NR 138 (Lipiec 2022)

Rehabilitacja dziecka z CVI

0 775

Rehabilitacja dziecka z CVI powinna być wieloaspektowa, gdyż oprócz zaburzenia funkcji wzroku jednoczasowo występują inne problemy. Rehabilitacja ruchowa, rehabilitacja wzroku, integracja sensoryczna oraz indywidualne podejście do dziecka powinny się przeplatać, aby proces terapeutyczny był kompleksowy i skuteczny.

Korowe uszkodzenie widzenia (cortical visual impairment) to uszkodzenie kory wzrokowej mózgu. CVI charakteryzuje się zaburzeniami widzenia lub całkowitym niewidzeniem, lecz nie dotyczy to uszkodzenia struktur oka. CVI wynika z uszkodzenia dróg wzrokowych, kory wzrokowej lub innych obszarów kory mózgowej. Dziecko cierpiące na niepełnosprawność wzroku rozwija się wolniej pod względem motorycznym. Ciało dziecka funkcjonuje inaczej, gdyż zmysł wzroku nie działa prawidłowo. Gdy dziecko jest niewidzące, nie rusza gałką oczną lub gałkami ocznymi. W efekcie nie porusza głową w trzech płaszczyznach. Kolejnym następstwem będzie ograniczenie ruchów rotacji w tułowiu. Te wszystkie trudności sprawiają, że dziecko później zacznie siadać, wykonywać wysoki podpór i się przemieszczać. Zmysł wzroku jest zmysłem równowagi, więc kamienie milowe motoryki dużej będą osiągane przez dziecko znacznie później.
Dodatkowo dzieci z niewykształconym zmysłem wzroku odczuwają lęk przed zmianą pozycji, przed obrotami, pochylaniem głowy i gwałtownymi ruchami ciała.
Mali pacjenci z CVI potrzebują cierpliwości w ćwiczeniach i dłuższego oczekiwania na odpowiedź na bodziec. Kluczem do efektywnej rehabilitacji jest umiejętne użycie światła w gabinecie. Podczas rehabilitacji ruchowej można jednocześnie wpływać na rozwój zmysłu wzroku i odwrotnie – stymulując wzrok światłem, można wywołać u dziecka ruch częścią ciała, np. skręt głowy lub jej uniesienie.
Światło jest niezbędnym elementem w rehabilitacji ruchowej dziecka z CVI, nawet jeśli fizjoterapeuta nie zajmuje się zawodowo rehabilitacją wzroku. Blask światła wpływa na zmotywowanie dziecka do ruchu i aktywizację gałek ocznych. Poprzez dobranie i zastosowanie odpowiednich bodźców wzrokowych terapeuta pobudza układ nerwowy i wpływa na jego stopniowy rozwój.
Przed przystąpieniem do ćwiczeń z dzieckiem z CVI należy nawiązać odpowiedni kontakt słowny i wzrokowy, jeśli jest na to nawet niewielka możliwość. Bardzo często dziecko z CVI reaguje gałkami ocznymi na błysk światła, próbując delikatnie nimi poruszać. Te ruchy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy