Układ proprioceptywny, odpowiedzialny za czucie głębokie, odgrywa kluczową rolę w rozwoju ruchowym dzieci, wpływając na ich zdolność orientacji ciała w przestrzeni. Zaburzenia tego systemu mogą prowadzić do trudności motorycznych, takich jak niezdarność ruchowa czy problemy z planowaniem ruchowym (praksja), co znacząco utrudnia codzienne funkcjonowanie. W artykule przedstawiono przykłady ćwiczeń terapeutycznych wspierających rozwój propriocepcji, które mogą być stosowane zarówno w terapii,
jak i w domu, aby wspomóc dziecko w nauce prawidłowego przetwarzania bodźców.
Dział: Fizjoterapia pediatryczna
Rehabilitacja dzieci i młodzieży z przepukliną oponowo-rdzeniową wymaga zaawansowanego podejścia opartego na najnowszych standardach fizjoterapeutycznych. W artykule szczegółowo omówiono zastosowanie metod Vojty i Bobath w kontekście maksymalizacji funkcji motorycznych oraz poprawy jakości życia pacjentów. Zastosowanie tych technik w codziennej praktyce pozwala na osiągnięcie długoterminowych efektów terapeutycznych, kluczowych dla poprawy sprawności i samodzielności pacjentów.
Nadciśnienie tętnicze, a także podwyższone ciśnienie występuje znacznie rzadziej u dzieci niż u osób dorosłych. Badania przeprowadzone w grupie 30 000 dzieci wykazały, że częstość występowania podwyższonego ciśnienia tętniczego wynosi ok. 15%, w tym 10% to ciśnienie wysokie prawidłowe, a 5% — nadciśnienie tętnicze. Podwyższone wartości ciśnienia tętniczego współistnieją również z otyłością i wynikającą z nich insulinoopornością.
Wraz z rozwojem medycyny zwiększa się liczba pacjentów pediatrycznych, u których oprócz problemów motorycznych są diagnozowane inne deficyty rozwojowe, m.in. na poziomie funkcji wykonawczych, logopedycznych, behawioralnych i sensorycznych. Determinują one poziom funkcjonowania w sferze sprawczości i samodzielności dziecka. Fizjoterapeuci coraz częściej znajdują zatrudnienie w placówkach edukacyjnych, potrzebują zatem dodatkowych informacji, by z większym zrozumieniem podejść do kwestii usprawniania małego pacjenta. Jak znaleźć klucz do sukcesu terapeutycznego w pracy z pacjentem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Pomocna wydaje się wiedza z zakresu integracji bilateralnej (BI).
Nadciśnienie tętnicze, a także podwyższone ciśnienie występuje znacznie rzadziej u dzieci niż u osób dorosłych. Badania przeprowadzone w grupie 30 000 dzieci wykazały, że częstość występowania podwyższonego ciśnienia tętniczego wynosi ok. 15%, w tym 10% to ciśnienie wysokie prawidłowe, a 5% — nadciśnienie tętnicze. Podwyższone wartości ciśnienia tętniczego współistnieją również z otyłością i wynikającą z nich insulinoopornością.
Zespół Polanda to zespół wad wrodzonych ściany klatki piersiowej, który obejmuje brak lub niedorozwój żeber, chrząstek żebrowych, a także aplazję lub hipoplazję mięśnia piersiowego większego i mniejszego oraz towarzyszące wady wrodzone dłoni objawiające się syndaktylią oraz bradydaktylią. W artykule opisano przypadek pacjenta z zespołem Polanda oraz przykładowy plan postępowania
fizjoterapeutycznego.
Wibracja całego ciała (ang. whole-body vibration — WBV) została wprowadzona ponad 20 lat temu jako bezpieczna forma oddziaływania, wspierająca postępowanie fizjoterapeutyczne i trening sportowy [1—3]. Dynamiczny rozwój i dostęp do najnowszych technologii spowodowały, że WBV jest obecnie coraz częściej stosowana w działaniach prewencyjnych oraz w procesie rehabilitacji osób w różnym wieku i w różnych jednostkach chorobowych [1, 2, 4, 5].
Zazwyczaj ustępują samoistnie, choć potrafią być dokuczliwe i długotrwałe. W artykule przedstawione zostaną najczęstsze powody ich powstawania oraz możliwości rehabilitacji u dzieci z bólami wzrostowymi kończyn dolnych.
Prawidłowy rozwój psychoruchowy w okresie niemowlęcym to fundament dalszego prawidłowego rozwoju w wieku przedszkolnym, szkolnym i życiu dorosłym. Nieodpowiednia modulacja sensoryczna skutkuje ogromnymi problemami w różnych dziedzinach życia, począwszy od problemu z koordynacją wzrokowo-ruchową, przez trudności w skupieniu uwagi, po kłopoty z koncentracją, a co za tym idzie — problemy z nauką, zdobywaniem wykształcenia i później pracy. Najistotniejszym jednak problemem są zaburzenia natury psychicznej: nadwrażliwości, trudności w relacjach międzyludzkich, izolowanie się od środowiska rówieśników, niedostosowanie społeczne.
Celem niniejszej pracy jest przybliżenie tematu fizjoterapii niemowląt z kręczem szyi, gdyż zaburzenie to występuje dość często i niejednokrotnie jest mylone z asymetrią ułożeniową pochodzenia mięśniowego. Nieprawidłowa diagnostyka i późno rozpoczęta terapia pacjenta powodują większe skutki i niekiedy prowadzą do leczenia operacyjnego.
Bardzo często jako terapeuci słyszymy od rodziców, że są jakieś nowe udogodnienia dla ich dziecka, które pomagają w jego rozwoju poprzez zabawę. Moim tematem jest odwieczny chodzik, który nie do końca spełnia taką funkcję, o jakiej myślą rodzice i jaką przekazują producenci.
Dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym prezentują złożone problemy motoryczne, które powodują trudności z chodzeniem. Nieprawidłowości w obrębie układu ruchu i postawy ciała są podstawowymi cechami mózgowego porażenia dziecięcego i odzwierciedlają zaburzenia kontroli motorycznej. Zastosowanie odpowiedniego zaopatrzenia ortotycznego zwiększa możliwości stabilizacji podczas chodu oraz poprawia sam jego wzorzec.