Pilates dla kobiet w ciąży

Temat miesiąca Otwarty dostęp

Ćwiczenia pilates to system ćwiczeń stworzony przez Josepha Pilatesa. Ich celem jest poprawa ogólnej kondycji, postawy ciała i uelastycznienie mięśni. Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub grupowo, na macie, z użyciem dodatkowego sprzętu.

Joseph Hubertus Pilates zapoczątkował ten model ćwiczeń. Jako dziecko nie cieszył się dobrym zdrowiem. Głęboko wierzył, że zdrowy tryb życia w połączeniu z aktywnością ruchową zapewni mu dobre samopoczucie. Początkowo przedstawiony model ćwiczeń trenował z tancerzami, którzy po wielogodzinnych treningach miewali liczne kontuzje. Metoda pilates koncentruje się na budowaniu świadomości ciała. To pozwala na zastosowanie ćwiczeń, które niwelują lub zmniejszają dolegliwości bólowe kręgosłupa czy stawów obwodowych. Pozycje wykonywane są płynnie i powoli, aby każdy mógł wykonać je prawidłowo. Dzięki modyfikacjom ćwiczenia metody pilates są bezpieczne dla każdego. Zajęcia prowadzone są ze skupieniem na oddechu i pracy mięśni centrum (mięśnia wielodzielnego, mięśnia poprzecznego, mięśni dna miednicy i przepony).

POLECAMY

Pilates dla kobiet w ciąży – główne założenia

Centrum – mięśnie brzucha biorą udział w prawie wszystkich ruchach człowieka, ponadto są niezwykle ważne w utrzymaniu prawidłowej postawy. Jednak ze względu na rozwijające się dziecko i powiększający się brzuch w okresie ciąży należy się koncentrować na rozluźnianiu tego obszaru. Mięśnie dna miednicy, przepona czy mięsień wielodzielny powinny być aktywowane. Delikatne pobudzenie mięśnia poprzecznego jest możliwe poprzez napięcie mięśni dna miednicy dzięki ich powięziowym połączeniom.

Oddech – to podstawowa funkcja organizmu człowieka, mająca na celu dotlenienie organizmu i usunięcie toksyn. W metodzie pilates oddech jest niezmiernie ważny. Istotne jest, aby był kierowany do przepony, do dolnych bocznych żeber. Prawidłowa praca przepony w czasie oddechu ma ogromny wpływ na pracę przepony moczowo-płciowej – mięśnie dna miednicy.
Koncentracja – bardzo ważne, aby w czasie ćwiczeń być skupionym na wykonywanych zadaniach. Ciało i umysł powinny być zaangażowane. Dzięki powolnemu tempu jest to znacznie prostsze do wykonania.
Płynność – ważne, aby zajęcia pilates stanowiły całość. Ćwiczenia powinny być wykonywane spontanicznie, jedno po drugim. W czasie zajęć pilates dla kobiet w ciąży warto wprowadzić krótkie przerwy, aby napić się wody, co w ciąży jest szczególnie ważne.
Precyzja – każde ćwiczenie powinno być wykonan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy