Według Scoliosis Research Society o skoliozie idiopatycznej (SI) można mówić w sytuacji, w której kąt skrzywienia kręgosłupa zmierzony na zdjęciu rentgenowskim (RTG) za pomocą metody Cobba wynosi co najmniej 10° (zdj. 1). Deformacja skoliotyczna obejmuje wszystkie trzy płaszczyzny ciała: strzałkową, w której występuje zaburzenie kifozy piersiowej i/lub lordozy lędźwiowej; płaszczyznę czołową – dochodzi w niej do zgięcia bocznego kręgosłupa oraz płaszczyznę poprzeczną – w której dochodzi do rotacji kręgów [1].
REKLAMA
W konsekwencji powyższych zmian, w zależności od lokalizacji oraz wielkości skrzywienia, dochodzić może do:
- zaburzenia ruchomości klatki piersiowej,
- nieprawidłowości w ruchomości stawów żebrowo-kręgowych,
- osłabienia głównych oraz pomocniczych mięśni oddechowych,
- płytszego oddechu,
- zwiększonej częstotliwości oddechów [2].
Wszystkie te zaburzenia mogą mieć bezpośredni bądź pośredni wpływ na funkcję układu krążeniowo-oddechowego, a co za tym idzie na sprawność oraz wydolność fizyczną [2, 3].
Sprawność i wydolność fizyczna a SkolIoza idiopatyczna
Istnieje wiele definicji sprawności fizycznej. Jednakże definicją najbliższą potrzebom pacjentów z SI wydaje się ta, która mówi, że sprawność fizyczna jest to zdolność organizmu do wykonywania czynności życia codziennego bez nadmiernego zmęczenia [4]. Wielu autorów uważa, że sprawność fizyczna jest równoznaczna z wydolnością fizyczną. Inni zaś uważają, że sprawność fizyczna jest pojęciem szerszym, a wydolność fizyczna jest jednym z jej elementów [5].
Sprawność fizyczna jest determinowana przez czynność:
- układu krążeniowo-oddechowego,
- układu mięśniowo-szkieletowego,
- układu endokrynnego [6, 7].
Zgodnie z wytycznymi towarzystwa SOSORT (Society on Scoliosis Orthopaedic and Rehabilitation Treatment) leczenie zachowawcze dzieci i młodzieży z SI obejmuje:
Specyficzną fizjoterapię (physiotherapeutic specific exercises – PSE), której stałymi elementami są:
- edukacja pacjenta oraz jego rodziców w zakresie wyjaśnienia charakteru choroby, jej potencjalnego przebiegu oraz planu leczenia. Ważnym elementem edukacji jest także wyjaśnienie dziecku oraz rodzicom ich roli w procesie leczenia ze szczególnym podkreśleniem ich współodpowiedzialności za jego skuteczność,
- nauka trójpłaszczyznowej, czynnej korekcji postawy ciała oraz osi kręgosłupa,
- nauka przyjmowania i utrzymania skorygowanej postawy ciała i osi kręgosłupa podczas czynności dnia codziennego (activities of daily living – ADL),
- trening stabilizacyjny prowadzony w skorygowanej postawie ciała.
Leczenie gorsetowe [1, 8].
Istotne jest jednak pytanie, czy na realizację powyższych elementów może mieć wpływ poziom sprawności i wydolności fizycznej dziecka poddawanego intensywnej, specyficznej fizjoterapii? Odpowiedzią na to pytanie mogą być konsekwencje wyższego poziomu sprawności/wydolności fizycznej. Należą...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
- Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
- ...i wiele więcej!