Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ćwiczenia okolicy lędźwiowo-krzyżowej zalecane w ostrej fazie bólu

Artykuły z czasopisma | 26 lipca 2018 | NR 76
356

Bóle okolicy lędźwiowo-krzyżowego dotyczą 80% społeczeństw krajów europejskich, najczęściej w wieku 45–60 lat. Liczba nowych przypadków w każdym roku wynosi 40% osób dorosłych. Spowodowane jest to trybem życia, małą aktywnością ruchową i utrzymywaniem statycznych pozycji ciała. Na powstawanie bólów krzyża mają wpływ długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, brak aktywności fizycznej oraz nieprawidłowe podnoszenie ciężkich przedmiotów i ciężka praca fizyczna. Pochodzenie dysfunkcji (utraty ruchomości tkankowej) jest zazwyczaj mechaniczne i dotyczy ponad 70% przypadków.

Ból krzyża

Bóle krzyża obejmują bóle okolicy odcinka lędźwiowego kręgosłupa, okolicy kości krzyżowej i/albo okolicy pośladkowej. Miejsce odczuwania dolegliwości bólowych zwykle nie sugeruje diagnozy czy pochodzenia bólu. Ból krzyża jest tylko objawem choroby, która może się umiejscawiać w różnych tkankach, strukturach tkankowych i narządach, również odległych od kręgosłupa. Należy różnicować dolegliwości pochodzenia korzeniowego, wynikające z mechanicznego ucisku struktur nerwowych, od dolegliwości pochodzących z samego układu mięśniowo-szkieletowego czy pochodzące z narządów wewnętrznych. Do ustalenia rozpoznania ważna jest diagnostyka, w tym duże znaczenie obok badania podmiotowego ma badanie palpacyjne.

Najskuteczniejszą i najszybszą metodą leczenia dolegliwości bólowych okolicy lędźwiowo-krzyżowej jest wielokierunkowe leczenie manualne oraz odpowiednio dobrane ćwiczenia – terapia manualna ukierunkowana na leczenie dysfunkcji stawowych, mięśniowo-powięziowych i trzewnych oraz zabiegi drenujące okolice stanu zapalnego. 

Ćwiczenia w stanie ostrym mają na celu poprawę ruchomości okolicy lędźwiowo-krzyżowej, rozluźnienie, zmniejszenie napięcia mięśni przykręgosłupowych i mięśni pośladków.

W dalszej kolejności wskazane są ćwiczenia wzmacniające mięśni stabilizujących okolicę lędźwiowo-krzyżową – mięśnia poprzecznego brzucha i mięśnia wielodzielnego.

Ćwiczenie ruchomości odcinka lędźwiowego kręgosłupa

  • Przygotowanie: Połóż się na plecach. Ręce ułóż swobodnie, ugnij nogi, stopy oprzyj o podłoże (zdj. 1).
  • Ćwiczenie: Kierując pępek w stronę sufitu, wykonaj ruch wypchnięcia odcinka lędźwiowego. Nie odrywaj miednicy (zdj. 2). Następnie wciśnij odcinek lędźwiowy i pępek maksymalnie w podłoże (zdj. 3). Ruch odbywa się tylko w dolnym, lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Ćwiczenie powtórz 5 razy. Podczas ćwiczenia oddychaj głęboko. Wszystkie ruchy wykonuj wolno i dokładnie.

Ćwiczenie aktywizujące i rozluźniające mięśnie okolicy lędźwiowej kręgosłupa

Ćwiczenie skracające i wydłużające bok ciała

  • Przygotowanie: Połóż się na plecach. Wyprostuj nogi, ręce ułóż wygodnie (zdj. 4).
  • Ćwiczenie: Wykonaj ruch miednicą, tak aby lewe biodro przybliżyło się do lewego barku. W ten sposób skrócisz i napniesz mięśnie przykręgosłupowe odcinka lędźwiowego. Przytrzymaj pozycję przez kilka sekun...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 11 wydań czasopisma "Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja"
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy